آشنایی با انواع مشاوره کسب و کار

اگر خاطرتان باشد، در مقاله پیشین از سری مقالات آشنایی با مشاوران کسب و کار با عنوان ” مشاور کسب و کار کیست؟” به این موضوع پرداختیم که به چه شخصی مشاور کسب و کار و یا متخصص حل مسئله در بهبود روند پیشرفت کسب و کار گفته میشود. در ادامه و در این مقاله به آشنایی با انواع مشاوره کسب وکار میپردازیم.
همانطور که قبل تر اشاره کردیم، هدف از گسترش یک کسب و کار، ارائه خدمات و یا فروش کالا و در نهایت رسیدن به درآمد است. اگر شناخت خوب و کاملی از مدل کسب وکار خود نداشته باشید به بی راهه میروید و دچار ضررهای بزرگ و گاهاً غیر قابل جبران میشوید. بنابراین داشتن یک دیدگاه آگاهانه از آنچه در ذهن دارید تضمین کننده موفقیت در رسیدن به هدف کسب و کار شماست. بنابراین دریافت مشاوره تخصصی ارجحیت بالایی دارد.
به چه مشاوره ای در کسب و کار خود نیاز دارم؟
اگر یک کارآفرین هستید، شناسایی مدل کسب و کارتان و یا شناخت نیازهای مختلف در کسب و کارتان یک کار تخصصی است. اگر صاحب کسب و کار هستید و به بهبود فعالیت خود فکر میکنید و یا اگر دچار رکود در حرکت به سوی هدف هستید شناخت انواع مشاوره کسب و کار بر اساس تجربه و تخصصشان میتوانند به نیازهای شما پاسخ بدهند. بنابراین یک آشنایی با انواع مشاور کسب و کار و به کار گیری آنها به طور هدفمند میتواند به طور کلی و یا تخصصی در زمینه ای خاص نیاز شما را شناسایی و در مرتفع کردن آن به شما کمک کند.
انواع مشاوره کسب و کار بر اساس تخصص افراد به دسته های مختلفی تقسیم میشوند که عبارتند از:
- مشاوره عملیاتی
- مشاوره بازاریابی
- مشاوره استراتژی و مدیریت
- مشاوره منابع انسانی
- مشاوره مالی
مشاوره عملیاتی
در مشاوره عملیاتی، ارائه راهنمایی و راهکار به سازمانها و کسب و کارها در بهبود و ارتقای ساز و کارها، ساختارها و عملکردهای عملیاتی مرتبط با بخشهای مختلف در الویت قرار دارد. با به کار گیری این نوع مشاوره کاهش هزینه ها، بهبود کارآیی و افزایش بهره وری در فرآیندهای کسب و کار مورد توجه قرار دارد.
آنچه یک مشاور کسب و کار در زمینه عملیاتی میتواند به شما ارائه دهد میتواند شامل موارد زیر باشد:
تجزیه و تحلیل عملیاتی:
- تحلیل و بررسی جزئیات فرآیندهای عملیاتی در سازمان و کسب و کار شما برای شناسایی نقاط ضعف و فرصتها.
مدیریت زنجیره تأمین:
- اگر کسب و کار شما تولیدی و خدماتی است، بهبود فرآیندهای تأمین مواد و موارد مورد نیاز برای تولید یا ارائه خدمات بهتر مورد بررسی متخصص قرار میگیرد.
بهینهسازی فرآیندها:
- در جهت بهینهسازی فرآیندها و در نتیجه افزایش بهرهوری و ارتقاء کیفیت، راههکارهای مناسب به شما ارائه میشود.
توسعه استراتژی عملیاتی:
- بهبود ساختارها و عملکردهای عملیاتی در کسب و کار شما با ارائه استراتژیها و راهکارهای مناسب .
استفاده از فناوری اطلاعات:
- استفاده از فناوریهای مدرن جهت بهبود عملکرد و اتوماسیون فرآیندهایی که در جریان هستند.
مدیریت پروژه:
- ایجاد و اجرای تغییرات در سازمان و همچنین نظارت بر پروژههایی که برای بهبود روند برقرار هستند.
مشاوره در حوزه کاهش هزینه:
- افزایش سود آوری سازمان با ارائه راهکارها و استراتژیهای کاهش هزینه های غیر ضرروری.
مدیریت کیفیت:
- ارائه راهکارهای عملی برای بهبود کیفیت محصولات یا خدماتی که سازمان و یا کسب و کار شما ارائه میدهد.
مشاوره بازریابی
ارائه مشاوره بازاریابی به سازمانها و کسب و کارها میتواند در ارتقاء استراتژیها و فعالیتهای بازاریابی به آن سازمان کمک کند. تخصصهای لازم برای یک مشاور بازاریابی متخصص میتواند شامل این موارد باشد.
توانایی تحلیل بازار:
- تعیین استراتژیهای بازاریابی مناسب بر اساس تحلیل بازار و شناخت دقیق از کاربرد محصول یا خدمات سازمان.
بهینهسازی استراتژی بازاریابی:
- جذب مشتری با ارائه راهکارهایی مناسب و بهبود استراتژیهای بازاریابی.
تحقیقات بازار:
- شناسایی رقبا و درک نیازهای مشتریان از طریق انجام تحقیقات بازاریابی .
توسعه برند:
- شناساندن برند در بازار هدف با ارائه استراتژیهای کاربردی و مناسب با هویت سازمان.
تبلیغات و روابط عمومی:
- ارائه راهکارهای تبلیغات و روشهای بازاریابی دیجیتال و تبلیغات آنلاین و راهکارهای استفاده از رسانه های اجتماعی و ارتباطات عمومی جهت افزایش آگاهی و تاثیر گذاری در بازار.
تحلیل دادههای بازار:
- تجزیه و تحلیل هر آنچه از دادههای بازاریابی برای ارزیابی عملکرد کمپینها و تعیین مسیرهای بهینه کسب شده است.
ارائه راهکار در استفاده از تکنولوژیهای بازاریابی:
- دادن مشاوره تخصصی در انتخاب و بهینهسازی استفاده از ابزارها و تکنولوژیهای مدرن در حوزه بازاریابی.
توسعه روابط با مشتریان:
- تقویت ارتباط با مشتریان و ایجاد تجربه بهتر برای آنها با پیگیری مداوم و هوشمندانه.
داشتن توانمدی در برقراری ارتباطات موثر و توانایی در ارائه راهکارهای خلاقانه، هدفمند و قابل اجرا برای غلبه بر چالشهای بازاریابی اهمیت دارد.
مشاوره استراتژی و مدیریت
به عنوان مهمترین تخصص این نوع مشاوره، مدیریت بهینه منابع و ایجاد تغییرات در یک سازمان حائض اهمیت است. مشاوره کسب و کاری که در زمینه ارائه استراتژی تخصص دارد میتواند با ارائه توصیهها و راهنماییهایی در جهت تعیین اهداف و بهبود فرآیندها در یک سازمان تغییراتی را به کارفرما ارائه دهد. تخصصهای مشاور کسب و کار در زمینه استراتژی و مدیریت را میتوان به موارد زیر معمیم داد:
تحلیل استراتژیک:
- ارائه تحلیل (SWOT) که شامل ارزیابی محیط کسب و کار، تعیین نقاط قوت و ضعف، فرصتها و تهدیدها و تعیین استراتژیهای بهینه میشود.
مدیریت تغییر:
- ایجاد تغییرات مناسب در سازمان و ارائه راهکارهای عملی مناسب به منظور بهبود عملکرد سازمان.
توسعه و اجرای استراتژیها:
- ارائه و به کارگیری استراتژیهای موثر و پایدار برای دستیابی به اهداف تجاری مورد هدف سازمان.
مدیریت عملیات:
- مدیریت بهینه منابع در جهت بهبود فرآیندهای عملیاتی و در نتیجه افزایش بهرهوری کسب و کار و یا سازمان هدف.
تحلیل داده و گزارشگیری:
- گزارش گیری و اتخاذ تصمیمات مهم و استراتژیک از طریق استفاده از دادهها و اطلاعات .
توسعه سازمانی:
- ارائه راهکارها برای توسعه سازمانی و ایجاد ساختارها و فرآیندهای مناسب.
مدیریت ریسک:
- برآورد و مدیریت ریسکهای احتمالی و مرتبط با اهداف و استراتژیهای کسب و کار و یا سازمان هدف.
رهبری و توسعه تیم:
- هدایت و رهبری یک تیم از اعضای موثر سازمان در جهت توسعه مهارتها، حفظ و یا ایجاد تعادل در آن سازمان.
مشاوره مالی:
- ارائه توصیه ها و راهکارهای مناسب در مدیریت مالی در جهت بهینهسازی ساختار مالی و تجزیه و تحلیل مالی سازمان هدف.
مشاوره منابع انسانی
منابع انسانی (HR)، با توجه به نیازها و چالشهای موجود در یک سازمان اقدام به استخدام نیروی متخصص و کارآمد میکند. مشاوران منابع انسانی باید دارای تخصص و مهارتهای لازم در برقراری ارتباطات بین فردی، مدیریت زمان، حل مسائل، و فهم عمیق از قوانین و مقررات مرتبط با منابع انسانی باشند. تخصصهای یک مشاور منابع انسانی ممکن است شامل موارد زیر باشد:
جذب و انتخاب نیروهای کارآمد:
- ارائه مشاوره و راهکار برای جذب و انتخاب نیروی کارآمد با توجه به نیازها و چالشهای سازمان.
ارائه مشاوره ارتقاء شغلی:
- ارزیابی عملکرد کارکنان و طراحی برنامههای ارتقاء شغلی کارکنان با هدف افزایش سطح آگاهی آنها و ایجاد جریان مثبت در سازمان.
توسعه کارکنان:
- ارائه برنامهها و طراحی دورههای آموزشی جهت توسعه مهارتها و افزایش کارآمدی کارکنان.
مدیریت و براقراری روابط کاری:
- ارائه راهکار و مشاوره به کارکنان در جهت حل اختلافات و مدیریت روابط کاری، در جهت برقراری تعادل و ایجاد محیط کاری سالم و پویا.
تدوین سیاستها و مقررات سازمان:
- به روز رسانی و در صورت لزوم تدوین مجدد مقررات و سیاستهای منابع انسانی برقرار در چارچوب سازمان.
تحلیل دادههای منابع انسانی:
- در صورت نیاز به اتخاذ تصمیمات مهم و استرتژیک، بررسی و تحلیل دادههای مربوط به کارکنان .
مشاوره مالی
داشتن یک مشاوره مالی متخصص و کارآمد از دو جهت میتواند در ارتقای سطح کسب و کارتان مفید باشد. مشاوره مالی میتواند با شناسایی هدر رفت های منابع مالی در سازمان از خسارتها و ضررهای بیشتر جلوگیری کند و یا در شناخت نقاط قوت موجود در سازمان و تخصیص منابع مالی بیشتر به آنها در ارتقاء، پیشرفت و در نتیجه بازدهی بهتر در سازمان به شما کمک کند. تخصصهای یک مشاور مالی را میتوان اینگونه بیان کرد:
توانایی برنامهریزی مالی:
- ارائه برنامه ریزی مالی صحیح و قابل اجرا در جهت دستیابی به اهداف مالی سازمان یا کسب و کار هدف.
بهینه سازی و مدیریت هزینه ها و مدیریت ریسک:
- بررسی و ارائه راهکارهای اجرایی مناسب برای بهینهسازی ساختارهای درآمد و کاهش هزینههای غیر ضروری و کاهش ریسکهای احتمالی.
ارائه راهکارهای سرمایه گذاری:
- بررسی اهداف مالی سازمان و راهنمایی در انتخاب و مدیریت راههای مناسب سرمایه گذاری.
ارائه مشاوره های مالیات:
- بررسی قوانین مالیاتی مرتبط با حوزه فعالیت سازمان و ارائه مشاوره در زمینه پرداخت مالیات.
تحلیل دادههای مالی:
- بررسی مداوم و دقیق داده های مالی سازمان و تجزیه و تحلیل آن در جهت ارائه تصمیمات مهم و استراتژیک.
تدوین بودجه و تأمین مالی:
- ارائه مشاوره و راهنمایی در مسائل مرتبط با تدوین بودجه و تامین منابع مالی و، اعتبار، و انتخاب روشهای مناسب سرمایه گذاری با چشم انداز برنامه های کلان مالی سازمان.
مشاوره مالی شخصی به مدیران و کارفرمایان:
- ارائه مشاوره مالی به مدیران و کارفرمایان در جهت بهبود مدیریت مالی شخصی و دستیابی به اهداف مالی بزرگتر در حوزه مالی سازمان.
اهمیت به کارگیری مشاور کسب و کار متخصص
با استفاده از دانش و راهکارهای یک مشاور متخصص در کسب و کارتان میتوانید در هزینه و وقتتان صرفه جویی نمایید. استفاده از مشاوره در زمان لزوم شما را از هدر رفت هزینه برای انجام پرداختهای غیر ضروری مانند استخدام یک نیروی تمام وقت و پرداخت حقوق حتی در زمان عدم نیاز، برحذر میدارد. علاوه بر هدر رفت مالی هدر رفت و اتلاف زمان نیز مورد دیگری است که باید به آن توجه داشت. مشاور متخصص مدیریت کسب و کار، با نگاهی سریع و البته دقیق فرآیندهای ورود و خروج مشتری در سازمان و کسب و کار شما را بدون اتلاف وقت بررسی میکند و راهکار مناسبی به شما ارائه میدهد.
در مقالات بعدی به نکته دیگری در خصوص هزینه استخدام یک مشاور کسب و کار مجرب و متعهد خواهیم پرداخت.

شادی شمسی
سلام شادی شمسی هستم. مدرس، مترجم و نویسنده. تجربیاتم در حوزه ترجمه و نویسندگی باعث شده تا با چالشها و فرصتهای زیادی روبهرو شده و موفقیتهای زیادی را تجربه کنم. در ادامه مسیر کنکاش در حوزه ترجمه و نویسندگی در این وبلاگ مقالاتی را در حوزه مشاوره توسعه و مدیریت کسب و کار و پادکست هایی در این ارتباط را به شما ارائه خواهم کرد.
سایر نوشته های شادی شمسی
دیدگاهتان را بنویسید